Vážny: Stále som za širokorozchodnú… Učitelia žobrú o milióny, “Ficov muž” ráta miliardy

29.11.2012 21:47

Bratislava 28. novembra (TASR/HSP/Infografika HSP)

 

Spolitizovaný projekt alebo kritizovaný kvôli nerentabilite?

Nový podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer-SD) je stále zástancom vybudovania širokorozchodnej trate (1520 mm) z východu na západ Slovenska. “Musíme tento projekt odpolitizovať, lebo je veľmi spolitizovaný,” podotkol dnes krátko po tom, ako ho do novej funkcie vymenoval prezident SR Ivan Gašparovič.

V prípade širokorozchodnej je podľa neho potrebné dopracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má povedať, či sa Slovensku oplatí takúto železnicu budovať. “Už som komunikoval s veľkými európskymi bankami a chcel by som túto štúdiu posunúť na posúdenie Európskej investičnej banke a Európskej banke pre obnovu a rozvoj, či je z ich pohľadu tento projekt financovateľný,” avizoval Vážny. V prípade, že dajú súhlasné stanovisko, projekt sa začne realizovať.

 

Záporná odpoveď mu nevadí. Projekt pôjde do mrazničky

Aj keď bude ich odpoveď záporná, Vážny je presvedčený, že raz sa trať vybuduje. Možno nie hneď, ale napríklad za päť rokov. “Ak mi dajú európske banky stanovisko, že v tomto čase nie je takýto projekt financovateľný, vtedy ho odložíme do mrazničky a počkáme päť či sedem rokov, kým sa spustí,” doplnil.

V kompetenciách Vážneho nebude prípadná výstavba diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). “To je kompetencia rezortu dopravy. Do toho nebudem zasahovať,” konštatoval. Chystá sa však vypracovať stratégiu rozvoja hospodárstva Slovenskej republiky do roku 2030 a v nej chce pomenovať aj tento spôsob budovania ciest. “Momentálne sa Slovensko potáca v problémoch vyčerpania eurofondov, ktoré má. Takže to je vážnejšie,” dodal.

 

Zaoberať sa bude “len” záležitosťami za miliardu eur nahor

Vo svojej novej funkcii bude mať podpredseda vlády Vážny na starosti všetky veľké projekty v hodnote vyššej ako je miliarda eur.

Projekt širokorozchodnej práve takouto je (6,36 miliardy eur), pričom jedinečnosť projektu ho robí omnoho ťažšie kontrolovateľným, než je výstavba diaľnic. Okrem samotných financií na stavbu širokorozchodnej by Slovensko muselo obetovať aj značnú časť svojich pracovných miest, ktoré by už na nezamestnanosťou sužovanom východe v Čiernej nad Tisou (v mieste dnešného prekladiska) či Košiciach neboli potrebné.

 

Plus pre Rakúšanov, Číňanov a Rusov

Predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne prinesie Rakúsku ročne asi 120 miliónov eur a 3000 stálych pracovných miest. Uviedol to v auguste 2012 šéf Rakúskych spolkových železníc (ÖBB) Christian Kern pre vydanie WirtschaftsBlattu. Ide o počty, ktoré by stratilo Slovensko.

Podľa obchodníkov sa širokorozchodná prakticky nikdy nesplatí. Ak by stála len minimálne projektovanú sumu 6,3 miliardy a ročne zarobila 120 miliónov eur, jej splácanie by trvalo 52,5 roka. Ak by sme do toho zarátali aj úroky išlo by o neúnosne dlhý čas, nehovoriac o nákladoch na údržbu či prevádzku. V dobe rýchleho technologického pokroku nemá podľa odborníkov zmysel vytvárať projekty, ktoré sa nesplatia minimálne do dvadsiatich rokov, kedže po tom už budú neúmerne zastarané.

Na projekte by zarobili iba Rusi za tranzit (stavať nemusia, širokorozchodnú železnicu majú) a Číňania. Vďaka železnici by sa  prepravný čas medzi Čínou a Európou skrátiť z terajších 23 asi na 10 dní. Z tohto dôvodu mnohí ekonómovia hľadia na obrovské úsilie Ficovho manažmentu presadiť projekt širokorozchodnej železnice nadmieru podozrievavo ako na zdroj možných stámiliónových finančných únikov.